Dostala se ke mně tato nabíječka, která je na obrázku níže. Jak je patrno, je to "jen" trafo s usměrňovačem a pár signalizačními diodami. To by nebylo zase až tak divné, kdyby to trafo nedávalo špičkově pouze 12V po usměřnění, čímž nikdy autobaterii nenabijeme.
Na následujících obrázcích je vlevo nabíječka před úpravou a v pravo po úpravě. Jak je vidno na první pohled, podstatně přibylo součástek.
Co tedy bylo nutné udělat proto, aby se parodie nabíječky změnila na opravdovou nabíječku? Zaprvé dovinout trafo na 18V a zadruhé dodělat regulaci.
Nabíječka nabíjí charakteristikou U. Tzn. čím menší napětí akumulátoru, tím větší nabíjecí proud. Dobíjením akumulátoru stoupá napětí a klesá nabíjecí proud. Výstupní napětí nabíječky je třeba nastavit co nejpřesněji na 14,4V.
LED1 informuje, pokud je nabíječka připojena do sítě, LED2 informuje o udržovacím režimu, LED3 o počátečním nabíjení. Pokud je akumulátor správně připojen, svítí LED4. Naopak pokud akumulátor přepólujeme, svítí LED5.
Nyní k zapojení...nabíječka je zapojena z usměrňovacího můstku, který je tvořen diodami D1-D4, filtračních kondenzátorů o kapacitě 2x2220uF a nakonec vlastním regulačním obvodem(stabilizátorem).
Ten se skládá z integrovaného stabilizátoru LM317, který je doplněn(posílen) výkonovým trabzistorem, který "přebírá" proud vyšší jak 140mA(možno nastavit rezistorem R6). Pomocí trimru TR1, který má hodnotu 4k7 dostavíme přesně výstupní napětí na 14,4V.
Zapojení je doplněno o další prvky a to blok okolo tranzistoru T1. Ten slouží pro spínání signalizačních LED. Pokud teče do akumulátoru větší proud jak 170mA, otevře se tranzistor T1 a rozsvítí se LED3(signalizace nabíjení). Jakmile se otevře tranzistor T1, dojde k otevření optočlenu a vyzkratování LED2(signalizace udržovacího režimu).
Zapojení je doplněno 2mi pojistkami. F1 slouží pro jištění nabíječky a F2 pro jištění výstupu nabíječky, resp. přepólování akumulátoru. Je vhodné zvolit hodnotu F1 okolo 5A, protože větší proud nabíječkou neprojde, díky omezovacímu odporu R7(zabraňuje zničení výkonového tranzistoru T2) hodnotu pojistky F2 je vhodné zvolit na 5A. Při přepólování akumulátoru dojde ke zkratu výstupu přes diodu D3 a pojistka F2 se přetaví.
Filtrační kondenzátory jsou umístěny mimo DPS na vodičích, LM317 a T2 jsou opatřeny chladičem, kvůli nezanedbatelné výkonové ztrátě.
DPS a osazovák:
A tady je finálně upravená nabíječka:
A tady je dokumentace k návrhu.
Pokud někdo budete nabíječku stavět a vyskytnou se problémy, napište a pokusím se pomoci.